Alustapalveluiden RemoteApp käytössä verkkoyhteyden laadulla ja toimivuudella on suuri merkitys käyttömukavuuteen.

Esimerkiksi heikolla mobiililaajakaistalla voi käytössä tulla suuriakin viiveitä tai katkoksia. Tällöin Lemonsoft ikkunat päivittyvät hitaasti tai kirjoitus tulee viiveellä näkyviin. Myös koko RemoteApp-yhteys saattaa katketa satunnaisesti, jonka jälkeen kirjautuminen voi kestää useita minuutteja tai jopa vaatia työaseman uudelleenkäynnistyksen.

Verkkoyhteyden laatuun ja toimivuuteen vaikuttavat useat eri tekijät. Voit lukea lisää Traficomin sivuilta osoitteesta: https://www.traficom.fi/fi/viestinta/laajakaista-ja-puhelin/nettiyhteyden-nopeuteen-ja-laatuun-vaikuttavat-tekijat


Verkkoyhteyden laadun testaus

  1. Testaa liittymäsi todellinen nopeus: https://www.telia.fi/kauppa/kodin-netti/tee-nopeustesti Yksi RemoteApp käyttäjä tarvitsee minimissään 5 Mbps peruskäytössä. Huomaathan, että muut palvelut saattavat rasittaa huomattavasti verkkoyhteyttä. Esimerkiksi 4K resoluution suoratoistopalvelu saattaa väliaikaisesti käyttää yli 100 Mbps kaistaa.
  2. Vasteaika eli latenssi. Vasteaika määrittelee miten palvelu vastaa komentoihin, esimerkiksi kirjoitukseen tai tallennusnapin painallukseen. Voit testata vasteaikaa omalla työasemallasi käynnistämällä Komentokehotteen ja antamalla komennon:

ping 1.1.1.1 -t

ping

Komento testaa vasteaikaa CloudFlaren palvelimelle niin pitkään kuin komento peruutetaan (Ctrl+C). Testiä on hyvä ajaa useamman minuutin tai jopa muutamia tunteja, jos ongelmat ovat satunnaisia.

Yleisesti vasteajan voi jakaa kolmeen kategoriaan RemoteApp käytössä:

    • Normaali <50ms
    • Keskinkertainen 50-150ms
    • Heikko 150ms ja yli, vaikuttaa selkeästi RD-käyttöön.

Jos vasteaika heittelee paljon (jitter) vaikuttaa tämä myös käyttömukavuuteen. Pakettihäviö (Packet Loss) aiheuttaa yleensä selkeämpiä katkoksia vaikka vasteaika olisi muutoin kunnossa.

RemoteApp vikaselvitys

Saatat tarvita näissä toimenpiteissä teknistä tietämystä tai IT-tukesi osaamista.

  1. Varmista, että työasemassa on uusimmat käyttöjärjestelmän päivitykset. Varmista myös iOS, MacOS ja Android käyttöjärjestelmissä, että käytössä on uusin Remote Desktop applikaatio.
  2. Testaa yhteyttä suoralla kiinteällä Ethernet-kaapelilla, jos mahdollista. Tämä poistaa mahdollisuuden häiriöstä langattomassa yhteydessä.
  3. Varmista että lähiverkkosi reititin, modeemi tai tukiasema on päivitetty uusimpiin ohjelmistoversioihin. Jossain tapauksissa myös pelkkä päätelaitteen uudelleenkäynnistys saattaa auttaa ongelmiin.
  4. Varmista, että työaseman tai lähiverkon palomuuri ei estä yhteyksiä osoitteeseen gateway.saas.cldpart.net. Tarvitset vähintään portin TCP/443 auki, mutta suosittelemme vahvasti myös UDP/3391 portin avaamista, tämä nopeuttaa yleisesti ruudunpäivitystä ja tiedostosiirtoja.
  5. Varmista, että työaseman virustorjunta tai palomuuri ei häiritse yhteyttä esimerkiksi tekemällä ylimääräistä https/tls tarkistusta.

Lemonsoft ei vastaa tai kaatuilee

Jos Lemonsoft käyttöliittymä menee ”Ei vastaa” tilaan, kaatuilee tai saat Lemonsoft virheilmoituksia, mutta RemoteApp muutoin toimii normaalisti, otathan yhteyttä Asiakaspalveluun. Ilmoita missä ongelma havaittiin, millä tavoin saat ongelman toistumaan ja onko ongelma kaikilla käyttäjillä. Tämä nopeuttaa tukipyynnön käsittelyä.