Päivittäisessä työssä olemme tekemisissä monenlaisten kumppaneiden kanssa, niin kotona kuin työmaallakin. Luottamuksellisten yhteistyösuhteiden – kumppanuuksien – rakentaminen on jatkuvasti tärkeämpää.

Sanakirja määrittelee kumppanuuden molempia osapuolia hyödyttäväksi liikesuhteeksi. Usein kumppanuus mielletään automaattisesti ”isommaksi alennusprosentiksi”. Tällöin mielestäni ei voi puhua kumppanuudesta, koska vain toinen osapuoli hyötyy halvemmasta hinnasta, toisen kannattavuuden kustannuksella.

Oikeaa kumppanuutta on, kun yhteisesti mietitään, miten jokin tuote tai palvelu voisi olla edullisempaa toteuttaa tai voidaanko esimerkiksi tilaus-toimitusketjun vaiheita suoraviivaistaa. Tällöin kyseessä on oikea kumppanuus – molemmat osapuolet hyötyvät. Kumppanuudessa pitää siis pyrkiä yhteiseen päämäärään, jossa asioita tehdään yhteisesti suunnitellen fiksummin ja tehokkaammin kuin aiemmin. Tavoitteena löytää sellaiset toimintamallit, joiden avulla molemmat tai laajemman verkoston olessa kyseessä kaikki osapuolet hyötyvät.

Kumppanuuksien tueksi ja kumppaniverkoston helpoksi mahdollistajaksi, olemme Lemonsoftilla kehittäneet Lemonhub-palveluumme omat tilaussanomat, jotka mahdollistavat maksuttomat osto- ja myyntitilaussanomien välittämisen omassa verkostossamme, eli Lemonsoft-asiakkaiden kesken. Tällä toiminnallisuudella haluamme omalta osaltamme olla luomassa verkostoja yritysten välillä ja edistää suomalaista kilpailukykyä.

Jakke Vyyryläinen

Myynti- ja markkinointijohtaja