Lemonsoft-huoltotyöt on huoltotöiden hallintaan tarkoitettu ohjelma. Ohjelma on suunnattu kaikille huoltotöitä tekeville yrityksille. Ohjelman avulla kirjaat huoltokutsut, hallitset työjonon ja resurssit, seuraat huoltohistoriaa ja hoidat seurannan sekä laskuttamisen.


Kuva: Huoltotyön kirjausnäyttö työasemaversiossa.

Myyntitilausten laajennus

Huoltotöiden käsittelyn taustalla on myyntitilausten käsittely, joten käytössäsi ovat myös myyntitilausten ominaisuudet. Näistä voit lukea tarkemmin myyntitilausten esitteestä.

Huoltotöiden käyttöliittymä on suunniteltu nopeaan huoltotyön kirjaamiseen. Kun kirjaat huoltotyötä, voit valita tuotteen asiakkaan tuotteista tai nimikelistasta.

Tuotteen sarjanumero toimii huoltohistorian tarkimpana kohdistuksena.

Määrittelet myös tekijän, sijainnin (asiakkaalla, oma huolto ym.) ja kontaktitiedot.

Huoltotöiden käsittely

Huoltotöiden kirjaus onnistuu myös LemonOnlinessa, jossa huoltotöitä voidaan käsitellä web-selaimella. Voit käsitellä huoltotöitä niin tietokoneella, tabletilla kuin älypuhelimellakin. Huoltotöiden käsittely on erityisen kätevää LemonOnlinella, jos työt tapahtuvat asiakkaiden luona ja töille täydennetään käytettyjä materiaaleja.



Kuva: Huoltotyön valmiskuittaus työasemaversiossa.

Työn kuittaus

Kirjatessasi huoltotyötä valmiiksi, määrittelet koska työ aloitettiin tai lähdettiin asiakkaalle, koska oltiin asiakkaalla, ja koska työ tuli valmiiksi.

Valmiskirjauksessa otat myös kantaa siihen, laskutetaanko huolto erikseen, vai oliko kyseessä takuutyö tai huoltosopimukseen kuuluva työ.

Voit samalla tulostaa huoltoilmoituksen ja lähettää sen sähköpostilla asiakkaan vastuuhenkilölle. Voit lähettää ilmoituksen myös tekstiviestinä.

Valmiskirjauksen yhteydessä voit myös muodostaa matkalaskun. Kirjatut toteumatiedot siirtyvät automaattisesti laskutukseen.

Huoltotöiden valmiskuittausten teko LemonOnlinella on helppoa ja nopeaa. Tekijät saavat ajantasaisen työlistan esimerkiksi älypuhelimeensa, jolla myös työn valmiiksi kirjaaminen onnistuu.


Kuva: Huoltotyön valmiskirjaus LemonOnlinessa.

Töiden hallinta

Näet avoimet työt ryhmiteltynä esimerkiksi tekijän tai sijainnin mukaan. Esimiehet voivat ohjata työt tekijöille tai tekijä voi poimia avoimen työn myös itse.

Huoltotyö muodostaa työn, joiden käsittelystä voit lukea tarkemmin tästä.


Asiakassopimukset

Huollettavat laitteet ovat usein valmiiksi asiakkaan sopimuksella. Sopimukselle on kirjattu takuu- ja huoltoehdot. Voit hakea huollettavan laitteen sarjanumerolla tai asiakkaan laitteista.


Mittarilukemat

Voit määritellä huollettavalle laitteelle yhden tai useamman mittarin ja kerätä mittarilukemat huollon yhteydessä. Ominaisuuden avulla huoltotöiden käsittely soveltuu esimerkiksi kopiokoneiden huoltojen hallintaan. Lue mittarilaskutuksesta tarkemmin tästä.

Huoltohistoria ja kannattavuus

Huollettavien laitteiden tunnisteena toimii sarjanumero. Laitteelle kertyy huoltohistoriaa ja kustannuksia. Tuotot tulevat laskutuksen kautta.

Näet kannattavuuden haluamallasi tasolla ja käytössä ovat seuraavat dimensiot:

  • Sarjanumero
  • Tuote ja kaikki tuotteen dimensiot
  • Sopimus
  • Asiakas ja kaikki asiakkaan dimensiot

Raportit

Huoltotyöt sisältää mm. seuraavat lomakkeet:

  • Tilausvahvistus
  • Työmääräin
  • Huoltoilmoitus
  • Keräyslähete
  • Toimituslähete
  • Myyntitilausten lomakkeet

Raportteja ovat:

  • Kaikki myyntitilausten raportit
  • Huoltopäiväkirja
  • Huoltohistoria
  • Asiakassopimusten kannattavuus (johdon raporteissa)
  • Vasteaika