Herätyskello soi klo 5:25. Mies pomppaa sängystä virkeänä ja välittömästi aamutoimet käyntiin, luonnollisesti tehokkuus huomioituna. Hampaiden pesu, pukeutuminen, ”kaunistautuminen” ja ravitseva aamupala alle 30 minuuttiin. Heti aamusta ollaan hyvällä tuulella, hyvä fiilis on merkittävä tekijä tapaamisten onnistumisellle!

Auto starttaa klo 6:02 kohti Kuopiota, jossa klo 8:00 aloitetaan ison asiakkaan kanssa jatkoneuvottelut. Ajomatka on rauhallinen, tähän aikaan ei vielä puhelin soi, vaan on aikaa pohtia kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Klo 7:55 ollaan kohteessa ja tervehditään iloisesti asiakasta. Kohti neukkaria kävellessä keskustellaan sateisesta talvesta ja jääkiekon nuorten mm-kiekon ikävästä puolivälierätappiosta Tsekeille. Aamukahvin yhteydessä siirrytään sujuvasti itse asiaan; asiakkaan järjestelmätarpeita tarkennetaan ja samalla esitellään uusia ohjelmistomme työkaluja, kattavaa LemonBI liiketoimintatiedonhallintaratkaisua sekä selainkäyttöistä LemonOnlinea. Molemmat työkalut vakuuttavat asiakkaan helppokäyttöisyydellään ja nykyaikaisuudellaan. Lisäksi asiakkaan vaativiin kysymyksiin löytyy vastaukset ja ratkaisuesitykset välittömästi keskustelun aikana, kiitos vuosien kokemuksen ja liiketoimintaosaamisen. Näin on saavutettu jälleen asiakkaan luottamus myyntimieheen ja tuotteeseen.

Klo 10:45 päätetään palaveri ja sovitaan jatkostepeistä; päivitetty tarjous ja ratkaisuesityksen läpikäynti vielä yhdessä läpi etäpalaverina seuraavalla viikolla. Seuraavaksi nokka kohti (joidenkin mielestä) päivän parasta hetkeä, eli lounasta yhdessä asiakkaan kanssa. Lounas kuitataan myyjän piikkiin ja kuitti saadaan kätevästi sähköistettyä Lemonsoft eKuitti mobiilisovelluksella. Paperikuitin voikin heittää välittömästi roskiin ja asiakas on entistä vakuuttuneempi ohjelmiston mahdollistamasta prosessien sähköistämisestä.

Klo 11:30 Audin nokka osoittaa kohti Joensuuta. Ajomatkan aikana hoidetaan palaverin aikana tulleet soittopyynnöt. Yksi puheluista olikin erittäin odotettu; pitkästä kaupallisesta neuvottelusta tuli vihdoin päätös ja asiakas päätyi Lemonsoftiin. Tämä jos mikä vetää myyntimiehen suupieliä muikeaksi! Lähtipä vuosi mukavasti käyntiin. Asiakkaan kanssa sovittiin, että sopimus allekirjoitetaan ja käyttöönottoprojekti käynnistetään mahdollisimman pian.

Takaisin toimistolla ollaan klo 13:20. Välittömästi tarjouksen siirto tilaukseksi ja projektin käynnistyslomakkeiden täyttöön. Onneksi suurin osa dokumenteista tulee suoraan järjestelmän tuottamana, joten tässäkin säästytään turhalta manuaalityöltä. Lisäksi tarjousvaiheessa oli jo laadittu kattava ratkaisuesitys ja toiminnallisuuskuvaukset ohjelmiston toimivuudesta asiakkaan prosessien mukaisesti. Näin määrittelijällä on hyvät pohjatiedot lähteä kartoittamaan syvällisesti asiakkaan reaaliprosessit.

Klo 13:45 iltapäiväkahvit ja aika ottaa ansaitusti muutama erä biljardia. Pelikavereista ei toimistolla ole pulaa. Tässäkin lajissa ollaan vahvoilla – fiilis ratkaisee tässäkin, iltapäivällä kotiutunut kauppa varmistaa hyvän pelionnen. Biljardi+kahvi kombinaatio varmistaa ”kovalevyn” buuttauksen tehokkaasti kesken päivän. Työteho on taattu tauon jälkeen!

Iltapäivälle jäikin aamun palaverista tarjouksen ja ratkaisuesityksen laadinta. Klo 14:02 käydään casen kimppuun todenteolla. Tarjous ja ratkaisuesitys hahmottuu puhtaasti asiakaskohtaisesti tarpeiden mukaisesti. Ratkaisuesitys avaa asiakkaalle kirjallisesti kuvien kera Lemonsoftin kokonaisjärjestelmän toiminnot. Iltapäivän savotta on paketissa 16:12. Tarjous ja ratkaisuesitys on toimitettu asiakkaalle sekä kirjattu myyntiputkeen päivitys casesta. Samalla saatiin luotua CRM-tehtävä, jotta ohjelma muistuttaa soittamaan tarjouksen perään viikon päästä. Onneksi ei tarvitse kaikkea muistaa itse, vaan ohjelma huolehtii, että myyntimies toimii prosessien mukaisesti.

Klo 16:45 ollaan takaisin kotona. Kahden tunnin puristus ruokailun, kuntosalin ja avantouinnin merkeissä takaa energisen olon. Illalla on hetki aikaa istua sohvalla vaimon kanssa katsomassa Netflixistä sarjoja.

Klo 21:15 käynnistyy rutiininomaiset iltatoimet ja pää on tyynyssä viimeistään klo 21:30. Riittävän pitkät yöunet takaavat pirteän ja iloisen myyntimiehen habitukset seuraavanakin kauppapäivänä!

Blogin on kirjoittanut Lemonsoft Oy:n myyntipäällikkö Riku Väisänen, joka on toiminut Lemonsoft-ohjelmiston parissa jo yli 7 vuotta.