Yritystoiminta ei Suomessa kannata…höpö höpö. Jos toimintatavat yrityksessä olisi hiottu palvelemaan asiakasta ja asiakaspalvelu hoidettaisiin kunnolla, niin minä ainakin ostaisin Suomesta paljon nykyistä enemmän. Mun ostohalu loppuu heti, jos joudun ostamaan väkisin. Sitä tapahtuu nykyään varsin usein.  Voin olla vanhanaikainen, mutta kyllä asiakas on ykkönen ja sitä palvellaan parhaan kykynsä mukaan. Viimeisin kokemus erinomaisesta palvelusta tuli jälleen Saksasta. Polkupyörän ostaminen oli yhtä juhlaa. Kävin toki myös paikkakunnan liikkeissä, soittelin ympäri Suomea, mutta…antaa olla. Onnistumisen kaava on yksinkertainen, keskitytään ydinbisnekseen eli vaikka siihen polkupyörien myyntiin ja ennen kaikkea palvelemaan asiakasta sovittujen prosessien mukaan.

Tutkimustietoa

Panorama-Consulting Solutionsin tekemässä ERP-tutkimuksessa on selkeästi nähtävissä SaaS-palveluna hankittujen toiminnanohjausjärjestelmien kasvu. Viime vuoteen verrattuna kasvua on tullut 37%, vastaajista siis 64% valitsee Saas-palveluna hankittavan toiminnanohjausjärjestelmän. Huikea kasvu ja selkeästi nähtävissä, että halutaan keskittyä ydinbisnekseen.

Raportista nousee myös esiin se, että nykyään investointiin käytetään yhä vähemmän rahaa. Tämä kertoo taas siitä, että suositaan enemmän Lemonsoftin kaltaisia vakioratkaisuja ja hyödynnetään toimialan yleisiä liiketoimintaprosesseja. Esimerkiksi tilausohjautuva tuotantoyritys toimii pääosin aina samalla kaavalla. Asiakas tilaa, tehdään tarvittaessa suunnittelua, valmistetaan, toimitetaan ja laskutetaan.

Tutkimuksen vastaajista suurin osa toivoi toiminnanohjausjärjestelmän hankinnalla saavutettavan mm. seuraavia etuja.

  • Valmistautua kasvuun
  • Tehostaa toimintaa
  • Pienentää kustannuksia
  • Palvella asiakasta paremmin

Hyötyjen saavuttaminen

Edellämainittuja hyötyjä ei yksinään toiminnanohjausjärjestelmäinvestoinnilla saavuteta. Erityisen tärkeää on samalla luoda oikeat toimintatavat eli liiketoimintaprosessit. Etenkin asiakkaiden kanssa toimimattomat prosessit näkyvät nopeasti, tulee tuplatoimituksia, jää myyntiä tekemättä ja virheitä sattuu. Asiakas suhtautuu virheisiin entistä kriittisemmin. Maailma on nykyään avoin ja tarjontaa riittää.

Lienee siis sanomattakin selvää, että yritysten kannattaa määritellä omat liiketoimintaprosessinsa. Pohjaksi kannattaa ottaa toimialan yleiset prosessit ja jos tarvetta tulee, niin muokata niitä omalle kohdalle sopivaksi. Tässä kohtaa kannattaa miettiä erittäin kriittisesti, että pitääkö meidän toimia kuten nyt toimitaan. Erittäin hyvä kysymys on miksi me toimitaan näin, miksi ei jotenkin muuten.

Pelkkä tekeminenhän ei riitä, vaan sovitut prosessit tulee myös siirtää käytäntöön ja ylläpitää. Kun kaikki yrityksessä toimii tietyn kaavan mukaan, hyödyt ovat saavutettavissa mm. ylläolevan listan asioissa.

Sami Eromäki
Tuotepällikkö