Eeva Salminen Sisällöntuottaja

Te & me

Alussa porukan tuorein tulokas teitittelee työkavereitaan herkästi: ”Teillähän on mukavat tilat täällä!”, ”Minkälaisia koulutuksia teillä on?”, ”Kuinka kauan olette tehneet työtä tämän asiakkaan kanssa?”. Tämä tuntuu hassulta, mutta on luonnollista, kun yritykseen integroituminen on vasta alkanut. Olin itsekin vielä todennäköisesti te-vaiheessa, vain pari päivää uudella työpisteelläni istuneena, kun HR-koordinaattorimme soitti minulle. ”Onko siellä kaikki hyvin? Ovathan työvälineet kunnossa? Tuntuuko, että tässä vaiheessa olisi jotain kysyttävää?”

Puhelu jäi omalta osaltani lyhyeksi, sillä en yksinkertaisesti ollut ehtinyt kaivata mitään. Heti ensimmäisenä työpäivänä minut ja toinen, samana työpäivänä aloittanut kollega otettiin vastaan iloisesti tervetulleiksi toivottaen. Uusiin tulokkaisiin oli valmistauduttu ja hyvät työvälineet odottivat käyttäjiään. Olimme hädin tuskin saaneet takit pois päältämme, kun käsissämme oli perehtymissuunnitelma ensimmäisille päiville sekä Lemonsoftin tuotekassit. Kurkkasin nopeasti sisältöä, jossa karkkien ja avainnauhojen joukossa pilkotti Lemonsoftin pipo. Ensihetkien perusteella tuli mieleen, että ehkäpä nuo resorit eivät tulisi täällä kiristämään ohimoita.

Harva muste on niin pesunkestävää kuin ensivaikutelman jättämä leima, joten siihen kannattaa panostaa asiayhteydestä riippumatta. Lemonsoftille tullessa oli mukava huomata, että uusi työntekijä haluttiin oikeasti tuoda mukaan yhteisöön ja tietoiseksi yrityksen toimintatavoista. Työsuhteen alussa uusimmilla työntekijöillä on usein jo lähtökohtaisesti työmotivaatio korkealla. Tilanne oli sama itsellänikin, mutta etenkin ajatuksella tehdyn perehdyttämisvaiheen jälkeen korostui tunne, että haluaa olla tämän arvoinen ja antaa parastaan.  Lyhyen kokemuksen perusteella yrityksen visio: ”Mahdollistamme asiakkaan menestymisen ja parhaan käyttökokemuksen sitoutuneen henkilökuntamme avulla.” on haluttu konkretisoida sanoista käytännön tasolle.

Asiakkaista puheen ollen on mielenkiintoista huomioida, kuinka rekrytointiprosessi ei ole kaukana perinteisestä kaupanteosta. Molemminpuolinen markkinointityö on aloitettu kertomalla viestintäkanavissa yrityksen vetovoimaisuudesta, työnhakijan puolestaan pistäessä itsensä peliin hakemuksen, CV:n ja haastattelun myötä. Jos molemmat osapuolet arvioivat saavansa diilistä lisäarvoa, ostaa työnantaja palkalla, työtehtävillä, koulutuksella – ja työhyvinvoinnin ylläpitämisellä henkilöstönsä osaamista, aikaa ja asennetta. Viimeksi mainitut toimivat työntekijän valuuttana, hänen saadessaan elannon lisäksi työyhteisön ja paikan missä kehittää omaa osaamistaan.

Alkuvaihe on tietenkin molemminpuolista tunnustelua, niin kuin uuden asiakkaan ja hankinnankin kanssa. Haetaan toimintatapoja, toimivia menetelmiä ja toki myös luottamusta siitä, että tehty ”ostopäätös” on ollut oikea.  On eri asia, pukeutuuko työntekijä vain yrityksen tiimipaitaan vai omaksuuko hän oikeasti työnantajan visiot & arvot ja alkaa soveltaa niitä työssään. Parhaiten hoidetut asiakkuudet eivät jämähdä paikalleen ”honeymoon”-vaiheen jälkeen, vaan hyvässä tilanteessa kehittyminen jatkuu molempien osapuolten etuja hyödyttäen. Sitoutunut työntekijä ei unohda sisäistä asiakastaan eli työnantajaansa ja kollegoitaan, vaan haluaa edistää yhteisiä tavoitteita jatkossakin.

Työntekijän arvokkain ominaisuus eli työmotivaatio on kuin adapteri, jonka avulla tekijän potentiaali välittyy parhaiten yrityksen toimintaa edistämään.  Sitä ei voi ladata sovelluskaupasta, vaan se on kytketty moneen tekijään, kuten henkilön asenteeseen, haluun ja mahdollisuuksiin kehittyä sekä kokemukseen siitä, että on arvostettu paikallaan. Joukkoon kuuluminen on niin ikään tärkeää. Tiimissä ei pääse kovin pitkälle yksin pohtimalla, joten on katsottava ympärilleen ja otettava selvää mitä tietotaitoa yhteisössä on tarjolla. Toisen työpäivää voi helpottaa tai hiekoittaa pienillä eleillä ja hyvä tiimihenki kannustaa luonnollisesti ensimmäiseksi mainittuun.

Lemonsoftilla huomasin te-muodon jääneen salakavalasti taakse, kun pääsin työhön kiinni ja jututtamaan referenssiasiakkaitamme, sillä luonnollisesti ”Meistä on mukava kuulla tällaista palautetta.”, ja ”Olkaa meihin yhteydessä!”. Hyvin työnsä tehneiden kollegoiden aikaansaamaa asiakastyytyväisyyttä on ilo kuulla ja kerätä terveisiksi muillekin. Samalla kasvaa oma motivaatio, sillä asiakkaat ovat lahjomaton indikaattori siitä, että asioita on tehty sisäisesti oikein. Työyhteisöön on varmasti tulossa uutta väkeä minun jälkeenikin ja nyt tietää olla herkemmällä korvalla. Siinä vaiheessa, kun keskustelujen ”teistä” tulee ”me”, on tiimin uusin täydennys löytänyt paikkansa.

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInEmail
Katso avoimet työpaikat »