Juha-Matti Lehtimäki Tuotekehityspäällikkö

Tuotekehityspäällikön top3: Laadukas tuote, tyytyväinen asiakas ja hyvinvoiva tiimi


Lemonsoft Oy:n tuotekehityspäällikkö Juha-Matti Lehtimäki kokee saaneensa kasvaa yhdessä yrityksen kanssa. Nyt 32-vuotias Lehtimäki haki kahdeksan vuotta sitten asiakastuki- ja koulutustyöhön Lemonsoftille – yritykseen, joka oli vakuuttanut vastavalmistuneen IT-tradenomin mielenkiintoisena alansa osaajana. Tuolloin yrityksen leivississä työskenteli vajaa 10 työntekijää Vaasassa ja 3 Joensuussa.

Nyt, vuonna 2018 Lemonsoft Oy toimii viidellä eri paikkakunnalla työllistäen lähes 80 hengen kokoisen ammattilaisten tiimin. Juha-Matti on saanut seurata asiakkaiden, tuotteen ja koko yrityksen tarpeita ja kehitystä useasta eri työtehtävästä käsin. Yhdistävänä tekijänä on ollut kiinnostus mahdollisuuksiin viedä tuotetta ja omaa osaamista eteenpäin. Aikanaan servicedeskissä aloittaneen Lehtimäen takataskusta löytyi kokemusta myös teknistä töistä, jonka myötä Lemonsoftilla oli tarjota haasteita myös palvelimien ylläpidon parista. Asiakasrajapinta ja asiakkaiden toiveet konkretisoituivat asiakkaiden pääkäyttäjiä kouluttaessa.

Jokainen asiakastyötä tehnyt tietää, että vain laadukkaaseen tuotteeseen voidaan sitoutua. ”IT-alalla laadukkaan ohjelmiston tuottaminen vaatii monien asioiden huomioimista ja yhdistämistä. Asioita pitää osata myös katsoa monesta eri näkökulmasta. Laajan ja jatkuvan kehityksen alla olevan ohjelman laadun ylläpitäminen tarkoittaa myös kattavaa automatisoitua testausta ja sen jatkuvaa kehitystä.”, Juha-Matti korostaa. Organisaation kasvaessa yritykseen perustettiin QA:n toimenkuva, jossa yhdistyivät kaksi Juha-Matille tärkeää asiaa, joita olivat ohjeistuksen- sekä testauksen kehitys, jotka olivatkin hänen mielestään seuraava looginen askel kohti parempaa laatua. Myöhemmin sama laaduntavoittelu, johti tuotekehityspuolella projektipäällikön toimenkuvaan, jossa Lemonsoftin sisäisten prosessien kehitys oli merkittävä osa työtä.

Tällä hetkellä tuotekehityspäälliköksi edenneen Juha-Matin työpäivä voi sisältää monipuolisia asioita aina esimiesasioista prosessien ylläpitoon ja niiden kehitykseen, tavallista asiakaspalvelutyötä unohtamatta. Kun töitä on paljon, on priorisointi tärkeää. Juha-Matti kertoo, asiakastyytyväisyys ja tuotteen hyvä käyttökokemus on helppo nostaa työpäivän arvoissa kärkeen. Nykyään asiakkaat tuntuvat toivovan ennen kaikkea nopeaa palvelua, laatua ja helppoa käytettävyyttä, ilman ylimääräisiä klikkailuja. ”Asiakas on keskiössä silloinkin, kun jossain korjauksessa vaikuttaa kestävän. Haluamme tarkistaa, että laatu on varmasti kunnossa, ennen kuin muutos päätyy asiakkaalle asti.” Vaikka servicedesk-vuosista on aikaa, kertoo Juha-Matti parhaan työpäivän olevan edelleenkin sellainen, jossa haastava tilanne päättyy asiakastyytyväisyyteen.  ”Kun tilanteen saa ratkottua, asiakkaan kontaktoitua ja varmistettua, että heillä on kaikki hyvin, niin kyllä siitä vieläkin se paras fiilis tulee. Toki monesti olen myös hirveän ylpeä alaisistani, jotka ovat saaneet omia onnistumisiaan haastavassa työssään.”

Laadukkaan tuotteen taakse tarvitaan motivoitunut tiimi tekemään työtä yhteisten tavoitteiden eteen. Juha-Matin työpöydälle tulee edelleen asiakkailta lähtöisin olevia toiveita tai haasteita sisäisten asioiden ohella, mutta esimiehen vastuulla on huolehtia myös varsinaisen työn tekijöistä ja heidän hyvinvoinnistaan. ”Yksi tärkeä osuus on huolehtia siitä, että ihmiset kehittyvät ja, että tuotekehityksen työntekijöillä on hyvä olla töissä. Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää muistaa, ettei kukaan meistä ole kone ja kaikkia on hyvä kohdella omina yksilöinään.” Juha-Matti painottaa. Asiakkaiden haastavat tilanteet saattavat vaatia useamman henkilön panostusta, mutta tähän mennessä ei olekaan tullut vastaan haastetta, jota ei olisi saatu ratkottua eteenpäin vievän tahtotilan ja yhteistyön avulla. ”Mielestäni on tärkeää, että firman sisällä tuemme toisiamme. Kun katsomme tilanteet rauhallisesti, ne voidaan hoitaa niin, ettei keneltäkään mene yöunet.”

Oman työnsä vastapainoksi Juha-Matti hakee hyvinvointia mm. liikunnasta, rentoutumisesta ja omasta perheestään. Vaikka työt vaativat luovimista maaliin päästäkseen ja IT-alan asiakkaiden toiveet kasvavat tarjonnan kasvaessa, voi tuotekehityspäällikkö kuitenkin nukkua levollisin mielin. Positiivinen asenne ja monipuolinen kokemus tuo luottoa siihen, että tilanteesta kuin tilanteesta aina selvitään ja usko Lemonsoftin nousujohteiseen kehittymiseen jatkossakin on vahva.

Juha-Matti kertoo olleensa monenlaisessa toiminnassa mukana yrityksen sisällä, mutta tekeminen ei korostu tittelin vaan yhteisten tavoitteiden kautta. ”Täällä olen päässyt vaikuttamaan ja tekemään sellaisia asioita, mitkä itseni ovat kiinnostaneet, samalla panostaen kuitenkin yhteiseen tavoitteeseen. En määrittele itseäni tietyn roolin kautta, vaan ennen kaikkea olen lemonsoftilainen. ”

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInEmail
Katso avoimet työpaikat »