Arvoisa lukija. Tätä blogia kirjoittaessani on juuri avattu joulukalenterin 12. luukku, vielä siis jännitetään hetki kunnes saa todeta, että jäikö lahjaton lahjattomaksi jouluaaton jälkeenkin.

Mutta ennen joulupukin saapumista lyhyt katsaus Lemonsoftin vuoteen 2017. Syksyllä 2016 ostetut yhtiöt Cloud Partners Oy ja Suomen Ohjelmistopalvelu.fi Oy fuusioitiin osaksi Lemonsoftia vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Vuoden ensimmäiselle puoliskolle sijoittui myös Lemonsoftin Joensuun ja Vaasan toimipisteiden muutot omiin asianmukaisiin ja kasvua mahdollistaviin tiloihin. Joensuussa meille valmistui ihan uudet tilat ja Vaasassa pääsimme muuttamaan tarpeitamme vastaavaksi remontoituihin tiloihin ihan ydinkeskustaan. Vaasassa varauduimme kasvuun hankkimalla jo etukäteen enemmän tilaa ja näitä lisätiloja aletaan remontoimaan tarpeisiimme vuodenvaihteessa. Remontoitavat tilat yhdistetään samalla nykyisiin tiloihimme. Tampereen toimipisteemme muuttikin sitten kahdesti kuluneen vuoden aikana. Ensin keväällä Hervannasta Yliopistonrinteelle ja Yliopiston rinteellä sitten vielä isompiin tiloihin syksyn aikana.

Lemonsoft Oy:n tilikausi on kalenterivuosi ja siinäkin alamme olemaan loppusuoralla. Liikevaihdon kasvu hidastui hieman ensimmäisestä vuosipuoliskosta asettuen noin 25 prosentin kasvun tasolle, mikä sekään ei toki ole huono luku. Jo niin monesti aiemminkin olen tämän todennut, mutta sanottakoon se nyt taas kerran, että kasvusta huolimatta kannattavuutemme on myös hyvällä tasolla ja sitäkin kautta olemme turvallinen ja hyvä kumppani tukemaan asiakkaidemme liiketoiminnan ohjaamista myös tulevaisuudessa.

Lemonsoft jatkoi edelleen rekrytoimista. Meitä lemonsoftilaisia on tällä hetkellä 19 henkilöä enemmän kuin vuoden alussa. Samaan hengenvetoon todettakoon, että ensivuonnakin tarvitaan lisää uusia lemonsoftilaisia. On ollut ilo todeta, että olemme kiinnostava ja haluttu työnantaja. Kun haemme uutta henkilökuntaa, tulee hakemuksia paljon ja hakijat ovat erittäin päteviä. Tästä syystä olemme aika-ajoin toteuttaneet rekrytointeja myös hieman etupainotteisesti.

Aiemmin syksyllä päivitimme Lemonsoftin Vision ja se kuuluu seuraavasti: ”Mahdollistamme asiakkaan menestymisen ja parhaan käyttökokemuksen sitoutuneen henkilökuntamme avulla”.

Vision päivityksen myötä halusimme tuoda asiakaskokemuksen aidosti keskiöön, ja jotta voimme tuottaa huippuhienoja asiakaskokemuksia on siinä henkilökuntamme avainasemassa. Tämä tarkoitti sitä, että henkilökunta tulee huomioida jo visiossa.

Asiakaskokemuksiimmehan vaikuttavat mielikuvat, informaatio, kontaktit, käyttäjäkokemus, muiden kommentit ja mielipiteet jne. eli ihan kaikki asiat mitkä vain tavalla tai toisella liittyvät suoraan tai epäsuorastikin tarjottuun tuotteeseen tai palveluun. Jotta voimme tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista asiakaskokemusta tulee meidän huolehtia ensin siitä, että ne jotka sitä palvelua tuottavat tai tuotetta tekevät ovat osaavia, asiantuntevia, innokkaita, motivoituneita eli suoraan sanottuna ihan liekeissä siihen minkä parissa päivittäin työskentelevät.

Kun tuo edellä kuvattu liekki roihuaa, generoi se jo itsessään mahdollisuuden tuottaa yhä parempaa asiakaskokemusta. Jumppa asiakaskokemuksen kehittämiseksi on siis aloitettu ja yksi mielenkiintoinen etappi sille saadaan tammikuun alussa henkilökuntamme kick-offissa, missä asiaan keskitytään myös ulkopuolisten asiantuntijoiden vahvalla tuella.

Samalla kun olemme kehittämässä asiakaskokemustamme, saimme Lemonsoftille myös uuden johtajan asiakaspalveluumme. Huomionarvoista muistaa toki, että hyvään asiakaskokemukseen tarvitaan koko henkilökunnan vahva panostus, ihan kaikkien. Työ siis asiakaskokemuksen kehittämiseksi on aloitettu. Kaikki ei tapahdu hetkessä, mutta olemme sitoutuneet toteuttamaan kehitystä tukevia toimia kaikilla osastoilla ja organisaation eri tasoilla. Työtä tehdään määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti.

Positiivisille asiakaskokemuksille on varmasti tilaustakin sillä voin ilolla todeta, että tätä blogia kirjoittaessani olemme saaneet kuluneen vuoden aikana uusia asiakasyrityksiä jo 293 kappaletta. Jo tässä vaiheessa voi olla varma siitä että tuo kolmen sadan asiakkaan raja rikkoutuu ennen vuoden vaihdetta. Olemme tänä päivänä mukana jo yli 17 000 yrityksen arjessa.

Mutta kuten tuossa tekstin alussa jo totesin, joulu ja joulupukki alkavat kohta kolkuttelemaan ovella.

Lemonsoft lahjoittaa jo perinteeksi muodostuneeseen tapaan joulutervehdyksiin varatut rahat Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hyvä Joulumieli -keräykseen. Keräyksellä tuetaan Suomen vähävaraisten perheiden joulun viettoa.

Haluamme tällä tavoin mahdollistaa yhä useammalle hyvän joulumielen.

Haluan toivottaa Sinulle niin omasta kuin koko Lemonsoft Oy:n puolesta hyvää joulumieltä ja menestystä uuteen vuoteen 2018!

Jari Rättyä
toimitusjohtaja
Lemonsoft Oy